I April 2014, nästan från ingenstans, dök en massiv festival upp i Uppsala. Tre dagar fylldes med 43 programpunkter. 51 artister, trollkonstnärer och komiker, från hela världen hade bjudits in. Den som stod bakom händelsen var min vän Johan Ståhl, som i ett anfall av tillfällig galenskap hade gjort denna storsatsning med sina privata medel, utan att ha några säkerhetsnät alls – hade det dykt upp för lite publik skulle han blivit både ruinerad och hemlös. Lyckligtvis dök det upp tillräckligt med publik, men pressen och ansträngningen av att vara ensam arrangör till 43 programpunkter medförde att han var helt utslagen i flera veckor efteråt.
Vis av erfarenheten så startade Johan ett samarbete med en projektledare inför nästa festival; Anna Wikestedt Fällmar från Wikestedt Event, vilket var mycket gynnsamt för både festivalen och för Johans hälsa.
Uppsala Magic and Comedy Festival växte för varje år, och fyllde elva dagar när den var som störst… och festivalen kombinerades även med en kongress för magiker, med Svenska mästerskap där landets trollkonstnärer tävlade med och emot varandra. Festivalen var en framgångssaga… helt fram tills Covidpandemin tog död på den. Bara dagar innan festivalen 2020 skulle börja, så fick den ställas in… med massor av utgifter som inte kunde ersättas. Planerna flyttades till 2021, vilket också fick ställas in. Först nu i April 2022 kunde festivalen ske igen, nu reducerad till bara tre dagar, och med meddelandet att detta skulle bli den sista festivalen. En förlust för kultursverige och för magisverige, men fullt begripligt – utan ett solitt stöd i ryggen så tar det på krafterna att i motvind dra ett så stort lass.
Över tvåhundra trollkarlar och komiker åkte till Uppsala för att uppträda, under de sex åren som festivalen fanns. Det fanns programpunkter på både stora och små teatrar, på restauranger och köpcentrum, på muséer och på gator. Alla blev exponerade för modernt trolleri, oavsett bakgrund och social status. Jag själv anser att festivalen har varit jätteviktig för den fortsatta framväxten av svenskt trolleri. Det är ju så att de flesta föreställningar som ges av majoriteten av landets magiker är antingen privata event eller företagsevent, vilket innebär att folk i allmänhet sällan blir exponerade för Svenskt trolleri – trots att svenskt trolleri håller en internationellt hög klass. Folk i allmänhet ser sällan annonser för trolleriföreställningar, det är sällan några recensioner och sällan nån medial uppmärksamhet. Och för att det ska kunna bli en tillväxt i konstformen, för att få ett flöde av nytt blod, så måste det finnas en allmän medvetenhet om att konstformen både existerar och utvecklas, och det är på den punkten som festivalen varit ovärderlig!
Det är även här som Johan Ståhl förtjänar att bli odödliggjord. Johans passion för vår konstform är gigantisk. Den tid och energi han investerar i trolleriets framtid är enorm. Även om det var jag som var huvudlärare på de magikurser som gavs på Stockholms Konstnärliga Högskola, så var det Johan som var kursansvarig – han var den som övertalade universitetet att producera kurserna, han skapade formatet, och han var den som övertalade mig att ta lärarrollen.
Sen flera år tillbaka har han haft ett program där trollkonstnärer varannan vecka besöker barn på Akademiska Barnsjukhuset i Uppsala och lär dem trolla. Och nu senast var han ute i skolorna med Skapande Skola och lärde trolleriets grunder till över tusen skolbarn i årskurserna 4-9. På helt egen hand har han gjort mer för att säkra trolleriets återväxt än vad landets alla magiföreningar har gjort tillsammans.
Märks det att jag är stolt att ha Johan Ståhl som min vän?
Uppsala Magic and Comedy festivalen har varit ett superviktigt inslag i Sveriges kulturlandskap, och det är en svår förlust att den försvinner. Men nu när vi sett att det är görbart, så kanske nån annan kan ta upp stafettpinnen? Och Johan själv finns ju kvar, med ett huvud fyllt med idéer, och det är med spänd förväntan som jag väntar på att få se vad han gör härnäst!

Johan och Anna vid avslutningen av den allra sista magifestivalen.
En grym summering av en fantastisk festival och en unik kulturgärning! Tack Johan!
Jag är otroligt stolt över att Johan har låtit mig vara en del av festivalen. Det har varit en ära att få ha uppträtt på Upp-Sala-Bim showen, göra Gottsunda magiskt, gå runt på stan buren av en stor kanin, tävla i tävlingarna, fått vara konferencier, haft trolleriskola på Akademiska sjukhuset och fått uppleva alla fantastiska vänner och shower. Några av mina absolut roligaste minnen inom trolleriets svär kommer från festivalen i Uppsala.
Ett exempel är den där gången när facebook tog bort en bild på mig och Anderz Flanderz för att den upplevdes som stötande. Episkt! Vi ser bara ut så.
Bilderna på lilla Anna och långa Farbrorn som du tog Tom Stone. Magiska!
Tack för alla upplevelser Johan och Anna. Länge leve Uppsala Magic and Comedy!
PS: Kizz har ju återuppstått några gånger. (Tips) :DS
En sådan fartfylld och rolig festival, som jag är väldigt tacksam över att jag fått delta i, som publik, tävlande i SM och tillochmed artist (show i Gottsunda 2019).
Verkligen grymt bra jobbat Johan, Anna och alla andra som bidragit till fina år med denna festival!
Det går knappt att överskåda hur mycket Uppsala Magic & Comedy har betytt för trollerikonsten i Sverige. Tillsammans med Magic Weekend i Lund (som nu sorgeligen har gått samma öde till mötes) har de utgjort en fantastisk grogrund för tillväxt och inspiration inom vår konstart. Dessutom – kanske främst – har båda kongresserna verkat som en stor progressiv kraft som gjort vårt gebit både mer jämställt, tolerant och inte minst höjt nivån på trolleriet i norden. Vilka andra kongresser har haft en så enormt hög nivå på gästande artister?!
Johan Ståhls insats går bortom hans arrangemang – hans framgångar i Talang och andra mediaframträdanden höjer det allmänna anseendet kring trolleri påtagligt. Johan är en “national treasure”.
Det är med den största tacksamhet och respekt jag sörjer att Uppsala Magic & Comedy går i graven. Många minnen. Ännu fler skratt. Oändligt med leenden.
Jättebra Tom att du uppmärksammat denna höjdpunkt i svensk magiutveckling! Denna festival innebar verkligen en stark utveckling av vår konstform. Så även om den nu är nedlagd har den lämnat viktiga spår efter sig. Tack Johan och alla som engagerade sig i detta arrangemang!