Trollerikonst är vad som tar störst plats i mitt liv. Dess tvärdisciplinära aspekter är vad som gör trolleri till den mest ultimata konstformen, som för mig helt saknar motstycke när det gäller att vara lustfylld och utmanande. Att skapa ett nytt trolleriverk involverar dramatik, manusskrivande, historisk research, koreografi, konsthantverk, kognitionsvetenskap, teknologi, osv, osv. Man kan försöka skapa jämförelser – tänk dig att en musikkompositör inte bara behöver kunna harmonilära, utan måste dessutom skapa ett helt nytt slags instrument, sen lära sig tillräckligt mycket verkstadskunskap för att kunna bygga sitt nya instrument, och sen lära sig spela instrumentet. Eller, en skådespelare, som parallellt med att gestalta en text även skapar och kontrollerar en ny slags scenografi, samtidigt som en orkester dirigeras – Oavsett hur man försöker, så går det inte att skapa en jämförelse som på ett enkelt och korrekt sätt illustrerar vad konstformen består av. Trolleri är inte som nån annan konstform. Det var en av mina första, och mest långvariga, förälskelser. Förälskelsen är inte enkelriktad, utan ömsesidig – allt som är bra i mitt liv har kommit som en direkt följd av trolleriet. Det har gett mig allt, inklusive vänskap – trolleriet har skänkt mig vänner som är långt bättre än vad jag förtjänar, och längst fram i spetsen av den lilla klungan av de allra bästa vännerna står personen som jag konsekvent har allra roligast med.
Håkan Berg
Håkan Berg växte upp i Viksjöfors, en liten by utanför Edsbyn. Som tonåring flyttade han till Stockholm och började på Calle Flygare Teaterskola, för att strax därpå starta sin professionella karriär som trollkarl och komiker på Wallmans Salonger. Därefter gjorde han shower med Martin Stenmarck och Micke Svahn, samt spelade “Larry” i TV4s tv-serie Full Frys.
2010 bestämde han sig för att höja nivån på sitt trolleri, vilket han gjorde med besked – Bara fem år senare tog han Brons i “Comedy Magic” vid världsmästerskapen i trolleri FISM2015 i Italien, en bragd som även blev starten för hans internationella karriär. Hans akt “King of Birds” har tagit honom till många länder, och även till semifinalen i Britain’s Got Talent.
Vi möttes för första gången 1997, när jag själv jobbade på Wallmans Salonger i Malmö, och vi har varit vänner sedan dess. Det händer i och för sig att vi gör shower ihop, men det är främst bakom kulisserna vi samarbetar. Det har kommit att bli min främsta favoritsysselsättning att, tillsammans med Håkan, knåpa ihop besynnerliga trick, scener och sketcher. Inte bara trolleri, utan även med humor. Det är ofta lätt att komma igång, och sen går det blixtsnabbt och våra idéer underblåser varandra på ett högst nöjsamt sätt. Allra roligast är det att brainstorma ihop material till Håkans allra mest koleriska alter-ego…
Kent Izaksson
Figuren Kent Izaksson föddes efter att Håkan med fascination hade sett en säljare på TV-shop, som energiskt demonstrerade nån slags tvättslang med hjälp av en utpräglad dialekt och minnesvärda slogan-liknande fraser. Denna figur utvecklades snabbt till att bli en försäljare, och därefter till en gniden självupptagen egoistisk nöjesentreprenör och framgångskonsult. I Håkans föreställning “En Helt Suverän Föreställning – 5 Getingar” var Kent huvudperson; en nöjesproducent som inte betalade sina varietéartister så att de flydde några minuter innan showstart, men ovillig att betala tillbaka några biljetter, så låtsas Kent att allt är som det ska vara, klär ut sig till de olika artisterna och försöker göra deras varietéakter. Så det blev en komiker som aldrig hittade nån punchline, en fakir som drack utgången mjölk och gick på lego, en trollkarl med konstiga trick, en sångduett där han låtsades vara båda sångarna, en dockteaterspelare som hellre sålde merchandise, och så vidare.
Karaktären Kenta är så utpräglad att det flera gånger har hänt att personer som medverkat i samma föreställning inte har förstått eller märkt att Håkan och Kent är samma person. Så att de t.o.m. letat med blicken efter Håkan medan de haft en konversation med Kent.
Karaktären fick ett eget liv till den grad att det var Kent Izaksson som arrangerade överraskningsfesten när Håkan fyllde 30 år, Håkan själv anade ingenting utan blev jätteöverraskad när han kom.
Kortfilm med Kent
Här är en tidig version av Kent Izaksson, inspelad för ungefär 18 år sedan, där han försöker sälja en familjebil genom att visa hur barnanpassad den är. Komprimeringen gör så att det ser ut som den är filmad med en potatis, med en morot som mikrofon, men jag tror idén går fram.
Kent blev ganska snabbt en populär talare vid olika företagsevent. Här är några snuttar från 16 år sen.
Det som gör det lite extra spännande för mig att hjälpa till är inte bara att få öva på humorskrivande, utan även att jag får (eller ger mig själv) tuffa utmaningar på många andra områden. Som t.ex. animering och videoredigering. Jag kom på att Kent Izaksson givetvis behövde en överdådig introvinjett. Vilket jag aldrig gjort förr, så det slutade med att jag frilagde ett trettiotal bilder av juveler, blommor, kassamaskiner, flaggor, sedlar osv. Blev uppåt 60 lager att animera i Adobe After Effects, och det tog nästan en vecka att bli klar. Men det blev ganska maffigt tycker jag:
Kent är som mest intressant när han utger sig för att vara expert på något, och försöker förmedla goda tips och råd. Som här, där Kent visar hur man kan parkera gratis.
För ungefär 2 år sen fick vi nåt slags anfall av storhetsvansinne, Håkan och jag. Jag tror det var ett utslag av lappsjuka efter att ha haft all vanlig showverksamhet nedstängd under åren av pandemi. Vi bestämde oss för att starta en videosajt som folk skulle kunna prenumerera på, där vi regelbundet skulle producera och publicera videos med kvalitetshumor. Vi hade helt glömt bort att vi båda var artister, och att ingen av oss hade nån egentlig erfarenhet inom regelbunden videoproduktion. Men trots det, så gick det ganska bra ett tag – mycket för att vi inte kunde göra så mycket annat pga pandemin. Men i samma stund som restriktionerna släppte och showerna började komma igång igen, så föll videoambitionerna ihop som ett korthus i en höststorm. Det gick inte att splittra sig till att sköta två heltidsjobb parallellt. Det var dock jättekul och spännande medan det pågick. Vi fick idén att göra en längre och mer avancerad kortfilm med Kent Izaksson, uppåt 20 minuter lång. Och det medförde oanade utmaningar. T.ex. i en scen vi filmade där en låda ramlade av ett biltak, så upptäckte vi i redigeringen att det var en tydlig spegelbild av mig i billacken. Och att fiskelina inte blir osynlig på video, utan att den reflekterar ljus och blir kritvit. Så jag fick helt enkelt lära mig hur man tar bort personer och hur man gör “wire removal”. Vi filmade på 8-9 olika platser under ungefär en vecka, och häpnadsväckande nog lyckades vi göra allt med bara en crew bestående av Håkan, Micke Svahn och jag (med en liten “cameo” av clownen Petter Wadsten som just nu gör succé i cirkusmusikalen “Pippi på Cirkus”). Röster som hörs i telefon och utanför dörren är alla pålagda i efterhand av Håkan. Polisen som ringer på dörren är egentligen bara en barstol. Stranden som är packad med folk är egentligen helt folktom, och har bara en pålagd ljudeffekt av badande människor. En uppsjö av fula knep!
Så, som avslutning, om du har 20 minuter till övers, titta på vår Kent Izaksson-special “Semesterknep!”.
Om du hade kul, tvinga dina vänner och fiender att se den också. Filmen har engelska undertexter, så du kan även tipsa dina utländska vänner. Varsågod!